موتور دو زمانه چیست؟و چطور کار میکند؟
آشنایی با موتور دو زمانه | شما می توانید یک موتور دو زمانه را در هر وسیله ای مانند موتورسیکلت، اره برقی و جت اسکی ببینید. موتورهای دو زمانه سه مزیت مهم نسبت به موتورهای چهار زمانه دارند. این مزایا عبارتند از:
۱) موتورهای دو زمانه سوپاپ ندارند. همین امر ساختمان آنها را ساده تر و وزن شان را کمتر کرده است.
۲) در موتورهای دو زمانه به ازای هر دور چرخش میل لنگ، یک حرکت انبساطی داریم، در حالی که در موتورهای چهار زمانه به ازای دو دور چرخش میل لنگ، یک حرکت انبساط داریم که این به موتورهای دو زمانه قدرت فزآینده قابل توجهی می دهد.
۳) موتورهای دو زمانه در هر جهتی می توانند کار کنند. از این رو می توان آنها را در دستگاه های متحرک چون اره برقی استفاده کرد.
از دیگر مزایای موتورهای دو زمانه می توان به سبکی، سادگی و هزینه کم آن در تولید انبوه اشاره کرد. موتورهای دو زمانه همچنین این پتانسیل را دارند که حدود دو برابر قدرت را در همان فضا انباشته کنند. با این حال شما معمولاً موتورهای دو زمانه را در خودروها نمی بینید، زیرا در یک نگاه اجمالی به طرز کار آنها، معایبی هم دیده می شود.
چرخه موتورهای دو زمانه
- مرحله مکش: زمانی که پیستون به سمت پایین سیلندر حرکت می کند، در اثر خلاء نسبی، دریچه مکش باز می شود و سوخت وارد محفظه احتراق می گردد. با بازگشت پیستون به سمت بالا، دریچه مکش بسته شده و سوخت محفظه احتراق متراکم می شود.
- کورس تراکم: با ورود پیستون به محفظه احتراق سوخت به شدت متراکم می شود. در این لحظه شمع جرقه می زند و سوخت منفجر می شود. شدت انفجار، پیستون را به سمت پایین هل می دهد. در این لحظه که سوپاپ مکش بسته است، دود حاصله از طریق سوپاپ تخلیه، خارج می شود.
آشنایی با موتور دو زمانه |در موتورهای دو زمانه، سوپاپ تنفس هوای تازه نظیر آنچه در موتورهای چهار زمانه مانند موتور اتومبیل و موتور دیزل ذکر شد، وجود ندارد و به جای آن در فاصله معینی از سرسیلندر مجراهایی تعبیه شده اند که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را می بندد. اصول کار این موتورها در دو زمان است که در واقع در هر دور چرخش میل لنگ اتفاق می افتد.