شرح اجزای موتور گازسوز

شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد با در اختیار داشتن پرسنل مجرب و متخصص قابلیت انجام کلیه مراحل طراحی و احداث نیروگاه های گازی کوچک مقیاس (ساخت ، راه اندازی، تامین تجهیزات، عملیات و نگهداری ، مهندسی ) را دارا می باشد همچنین شرکت برق روان پاسارگاد با تکیه بر تجربه و توان علمی و عملی متخصصان و پژوهشگران کارآزموده خود و با هدف تحقیق، توسعه و ساخت انواع مولدهاي برق گازسوز و ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه احداث نیروگاه، مطابق استانداردهاي روز، در سال 1395 فعالیت خود را آغاز نمود.

اجزای موتور

برای اینکه کاملا بدانید ژنراتور گازی چیست و اینکه قطعات چگونه عمل می‌کنند در ابتدا فهرستی از اجزا و نحوه کار موتور را برای شما آورده ایم.

فیلتر روغن

فیلتر روغن برای تخریب و جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل روغن موتور است و باعث می‌شود وقتی که روغنی در داخل موتور است تمیز و با کیفیت بماند.

این کار باعث میشود تا آسیبی به موتور وارد نشود و همچنین عمر و عملکرد موتور نیز بالا رود.

مخزن روغن

مخزن روغن محل قرارگیری و ریختن روغن موتور است.

روغن خنک (اویل کولینگ)

موتور ها هنگام کار به دلیل سوختن سوخت در موتور گرمای بسیار زیادی ایجاد میکنند ، پس  برای خنک کردن موتور و کاهش دمای آن نیاز به یک وسیله است.

در بیشتر موتورها از رادیاتور استفاده میشود اما در ژنراتور گازسوز ورکات صنعت از روغن برای خنک کنندگی استفاده میشود.

بطوریکه روغن بعد از چرخیدن در موتور توسط شلنگ ورودی به قسمت اویل کولینگ آمده و پس از خنک شدن توسط شلنگ خروجی دوباره به موتور برمیگردد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا دستگاهی است که از مواد فیبری ساخته شده است تا ذراتی مانند گرد و غبار ، آلودگی و باکتری ها را از هوا پاک کند .

فیلتر هوا مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند تا بتواند ذرات مضر یا حتی گازهای مضر را حذف کند که باعث عملکرد بهتر و بالا رفتن عمر موتور می‌شود.

شیر برقی گاز

شیر برقی دقیقا مانند شیر معمولی آب است یعنی اگر باز باشد آب میتواند از لوله عبور کند ولی اگر بسته باشد آب پشت لوله منتظر باز شدن شیر میماند .

البته تفاوت مهم شیر برقی این است که با برق و فرمان کنترل پنل ژنراتور کار میکند تا گاز را عبور دهد.

رگولاتور گاز

رگولاتور گاز یک دستگاه تنظیم کننده فشار گاز است.

رگولاتور ها همانند یک شیر کنترل فشار عمل میکنند و با توجه به میزان فشار ورودی گاز ، میزان فشار خروجی گاز را افزایش یا کاهش میدهند .

این امر برای این است که اگر گاز که همان سوخت مصرفی موتور است فشار مناسب نداشته باشد عمل احتراق و ایجاد انرژی مکانیکی با مشکل مواجه خواهد شد.

شلنگ گاز

شلنگ گاز ، گاز را برای کارکرد موتور به ترتیب از شیر برقی سپس رگولاتور عبور میدهد تا به ورودی موتور برسد.

بسیاری فکر می‌کنند شلنگ گاز اصلا اهمیت ندارد ولی این امر کاملا اشتباه است شلنگ یکی از مهم ترین قطعات در حفظ ایمنی دستگاه است.

شلنگ باید قطری بین ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر داشته و مخصوص انتقال گاز ساخته شده باشد و حتما باید از کیفیت عالی برخوردار باشد تا آسیب تا  جانی و مالی به کسی وارد نکند.

گاورنر

یک فرماندار و کنترل کننده سرعت است. یعنی دستگاهی است که برای اندازه گیری و تنظیم سرعت و تعداد دور موتور است .

استارت و اتوماتیک استارت

دستگاهی است که به عنوان راه انداز موتور عمل میکند. استارت عمل چرخش میل لنگ را تا زمان احتراق و روشن شدن موتور انجام میدهد.

استارت ها میتوانند برقی ، پنوماتیکی و هیدرولیکی باشند.

استارت این ژنراتور گازسوز و موتور برق گازی برقی است.

عکس استارت و اتوماتیک استارت ژنراتور گازسوز ورکات صنعت

شمع

شمع وسیله ای است که با برقی که از باتری می‌گیرد باعث ایجاد جرقه در هنگام استارت زدن می‌شود تا ژنراتور گازی روشن شود.

اگزوز

اگزوز خروجی دود حاصل از احتراق موتور است. نکته اصلی این است که اگر اگزوز به خروجی وصل نباشد موتور صدای وحشتناکی تولید میکند .

اگزوز های ساخته شده برای این ژنراتور گازسوز  دارای نقشه‌ای است که فشار دود خروجی از موتور را در مراحل مختلف کاهش میدهد تا صدای کارکرد دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.