انواع سیستم های خنک کننده ژنراتور

سیستم های خنک کننده ژنراتور

هر سازنده مجموعه ژنراتور گزینه های مختلفی را برای طراحی سیستم خنک کننده ارائه می دهد. دو سبک رایج سیستم های خنک کننده سیستم های حلقه بسته و سیستم های حلقه باز هستند. سیستم های حلقه بسته شامل پمپ یا پمپ های خنک کننده، فن خنک کننده و رادیاتور یا رادیاتورها است که به صورت یکپارچه بر روی شاسی قرار دارند. علاوه بر این، گزینه های کانتینر و تریلر نیز ارائه می شود.

یک خنک کننده مبتنی بر اتیلن گلیکول از طریق اجزای سیستم خنک کننده به گردش در می آید. سه پیکربندی رایج سیستم خنک کننده عبارتند از:

تک پمپ تک حلقه (SPSL):

این سیستم‌ها در کاربردهای تولیدکننده‌های کوچک‌تر تا متوسط رایج هستند. عملکرد این سیستم به شرح زیر است:

  • موتور روشن می شود. پروانه و پمپ آب به حرکت در می آیند. فن، مستقیم روی میل لنگ سوار می شود و با استارت موتور عملا فن شروع به چرخش می کند.
  • موتور به دمای عملیاتی می رسد، ترموستات خنک کننده باز می شود و آب به جریان می افتد.
  • خنک کننده اتیلن گلیکول در اجزای داخلی بلوک موتور و سرسیلندر مانند خنک کننده روغن و اینترکولر به جریان می افتد.
  • هوا از طریق رادیاتور دمیده می شود.
  • جریان مایع خنک کننده برگشتی به رادیاتور هدایت می شود.

دو پمپ دو حلقه (DPLP):

پیکربندی های این سیستم خنک کننده برای ژنراتورهای بزرگ و زمانی که یک ژنراتور در اتمسفر با دمای بالای محیط قرار دارد مشترک است. عملیات برای این سیستم به شرح زیر است:

  • موتور روشن می شود. تسمه یا دنده راه انداز، پمپ را به حرکت در می آورد. فن، مستقیم روی میل لنگ سوار می شود و با استارت موتور عملا فن شروع به چرخش می کند.
  • موتور به دمای عملیاتی می رسد، ترموستات مایع خنک کننده باز می شود و کلاچ پروانه درگیر می شود.
  • یک پمپ، خنک کننده اتیلن گلیکول را به بلوک موتور و سر سیلندر می فرستد.
  • پمپ باقی مانده، خنک کننده اتیلن گلیکول را به اجزای داخلی مانند خنک کننده روغن و اینترکولر هدایت می کند.
  • هوا از طریق رادیاتور کشیده می شود.
  • جریان مایع خنک کننده برگشتی به رادیاتورهای جداگانه هدایت می شود.

حلقه باز تک پمپ تک حلقه (SPSL):

سیستم‌های حلقه باز عموما در کاربردهای دریایی استفاده می‌شوند، اگرچه می‌توانند در جایی که حجم قابل قبولی از آب در دسترس است استفاده شوند. عملکرد این سیستم به شرح زیر است:

  • موتور روشن می شود، تسمه یا دنده راه انداز، پمپ را به حرکت در می آورد و آب دریا را به ترموستات می رساند.
  • موتور به دمای کار می رسد، ترموستات آب دریا باز می شود و اجازه می دهد تا آب دریا از طریق بلوک موتور، سرسیلندر و اجزایی مانند خنک کننده روغن و اینترکولر جریان یابد.
  • آب دریا برگشتی به منبع بازگردانده می شود.

برق روان پاسارگاد را در اینستاگرام دنبال کنید

شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد بهترین شرکت مهندسی برق اصفهان

جهت ارتباط و تماس با شرکت به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.