انواع ترانسفورماتورهای توزیع از نظر نوع کاربرد

انواع ترانسفورماتورهای توزیع
  • انواع ترانسفورماتورهای توزیع از نظر نوع کاربرد

الف- ترانسفورماتورهای توزیع نوع خشک

در این ترانسفورماتورها، از عایق های رزینی یا سیلیکونی برای هسته و سیم پیچ های آنها استفاده می شود. سیم پیچ ها به طور مجزا قابل جدا شدن بوده و برای خنک شدن آنها، هوا در بالا و پایین آنها دمیده می شود. کاربرد این نوع ترانسفورماتورها در مکان هایی است که موضوع آتش سوزی بسیار حساس باشد. همچنین این ترانس ها، حداکثر تا قدرت ۱۰۰۰kVA ساخته می شوند. ترانسفورماتورهای توزیع نوع خشک به سه دستۀ نوع تهویه ای، نوع غیر تهویه ای و نوع درزگیری شده تقسیم می شوند که در داخل اتاق یا محیط بیرون قابل استفاده هستند.  

 ب- ترانسفورماتورهای توزیع روغنی

هسته و سیم پیچ های این نوع ترانسفورماتورها داخل روغن قرار می گیرند. کاربرد این ترانسفورماتورها بسیار زیاد بوده ولی در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، کاربرد آنها کم است؛ زیرا که روغن ترانسفورماتورها اشتعال زا بوده و احتمال آتش سوزی به وجود می آید.    
  • مزایای ترانسفورماتورهای خشک نسبت به نوع روغنی

از مزایای ترانسفورماتور خشک نسبت به نوع روغنی می توان به تلفات و صدای کم، نصب آسان، مقاومت خوب در برابر اتصال کوتاه، ساز و کار خاموشی خودکار، تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به نوع روغنی، عمر مفید بیشتر به سبب عدم وجود تخلیۀ جزئی در آن اشاره کرد.  

ج- ترانسفورماتورهای توزیع هرمتیک

این نوع ترانسفورماتورها دارای سه سیم پیچ اولیه ی مثلث و سه سیم پیچ ثانویۀ ستاره هستند. در این نوع ترانسفورماتور، منبع انبساط وجود نداشته و هیچ ارتباطی بین روغن داخل آن و هوای خارج وجود ندارد. سیم پیچ ها کاملاً داخل روغن بوده و سطح بالای روغن از گاز ازت یا نیتروژن پر شده است و انبساط و انقباض به صورت آکاردئونی انجام می شود. عدم نیاز به تعویض روغن، کاهش مراقبت و نگهداری از آنها، کاهش فرسودگی مواد عایقی به علت قطع ارتباط با هوا، عدم نیاز به برخی تجهیزات و کاهش ارتفاع به علت حذف منبع انبساط از ویژگی های این ترانسفورماتورها است. کاربرد این ترانسفورماتورها در مکان های رطوبتی مانند سواحل دریا یا مکان هایی که امکان تعمیر و نگهداری نباشد، ضروری است. تا کنون سه نوع ترانسفورماتور توزیع هرمتیک ساخته شده است: ۱- هرمتیک با محفظه یا دیافراگم لاستیکی ۲- هرمتیک با بالشتک گازی ۳- هرمتیک با پرۀ قابل ارتجاع  

د) ترانسفورماتورهای توزیع آمورفوس

این نوع ترانسفورماتورها مانند ترانسفورماتورهای توزیع معمولی هستند ولی هستۀ آنها با آلیاژی از جنس آهن آمورفوس ساخته می شود که باعث کاهش چشمگیر تلفات هسته تا میزان ٪۸ در مقایسه با هسته های معمولی می شود. در صورت مفید بودن مطلب را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد جهت ارتباط و تماس با شرکت به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.