موتورهای احتراق داخلی پیستونی
موتورهای احتراق داخلی پیستونی ، انواعی هستند که به کمک احتراق مخلوط سوخت و هوا که درمحفظهی بستهای صورت میگیرد، پیستون را به حرکت خطی رفت و برگشتی وا میدارند.
البته در موتورهایی که بیش از یک پیستون دارند، حرکت برگشت معلول حرکت رفت پیستون دیگر، به واسطهی قطعهای به نام “میل لنگ” است.
حرکت رفت و برگشتی پیستونها (معادل فارسی: استوانک) به کمک میللنگ (Crankshaft) به حرکت دورانی تبدیل شده و از طریق چرخ طیار ( فلایویل یا Flywheel) به جعبهدنده (گیربکس) منتقل شده و از سپس به دیفرانسیل (Differential) و در نهایت به چرخها انتقال مییابد.
موتور احتراق داخلی چیست ؟
مدل های رایج موتورهای احتراق داخلی پیستونی
موتورهای احتراق داخلی پیستونی چند مدل رایج دارند.
-
آرایش خطی (۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ سیلندر)
سیلندرها به صورت عمودی و در یک راستا قرار گرفتهاند. این نوع از پیشرانهها رایجترین نمونهی موجود در دنیای خودروسازی است.
-
آرایش V شکل یا خورجینی (۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۴ سیلندر)
در این نوع از پیشرانهها، پیستونها طوری قرار گرفتهاند که اگر در راستای افقی میللنگ به آن نگاه کنیم، شکل حرف لاتین V در ذهن تداعی میشود و دو شاتون روی یک لنگ میل لنگ قرار میگیرند.
زاویهی بین سیلندرها متغیر است، ولی معمولا بین ۶۰ تا ۱۲۰ درجه طراحی میشود. موتورهای خورجینی طول و وزن کمتری نسبت به موتورهای با آرایش خطی مشابه دارند. موتورهای ۶ تا ۱۶ سیلندر خورجینی در خودروها استفاده میشوند و از ۱۶ سیلندر بیشتر، در هواپیماهای قبل از جنگ جهانی دوم ( قبل از اختراع و استفاده از موتورهای جت) به کار گرفته میشدند؛ البته امروزه نیز در بعضی صنایع مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
-
آرایش W شکل
مشابه با پیشرانههای خورجینی، نمونههای W شکل از سه ردیف (بانک) سیلندر بهره میبرد که در زاویهی خاصی با یکدیگر قرار دارند و تمام آنها به یک میللنگ متصل شدهاند.
اولین نمونه از این پیشرانهها در سال ۱۹۰۶ با سه سیلندر در موتور سیکلت آنزانی به کار گرفته شد. با این حال پیشرانههای W شکل حال حاضر دنیای خودروسازی شباهت زیادی به حرف W ندارند.
نامدارترین شرکت تولیدکنندهی پیشرانههای W شکل، فولکسواگن آلمان است که از دو بلوک سیلندر V شکل برای تولید این پیشرانههای بهره میبرد. نمونهی W16 به کار رفته در بوگاتی ویرون و شیرون مطرحترین پیشرانههای W شکل دنیای خودروسازی هستند.
-
آرایش تخت یا باکسر
همان V شکل است با این تفاوت که زاویه قرارگیری بین سیلندرها به ۱۸۰ درجه رسیده است. مخترع این آرایش از موتورها، فردیناند پورشه، مخترع شهیر آلمانی است و هم اکنون هم بیشترین استفاده از آنها را شرکت خودروسازی پورشه دارد.
-
موتورهای چرخان
در این آرایش، میللنگ در وسط قرار گرفته و محفظههای سیلندر حول آن و روی یک دایرهی فرضی با مرکز میللنگ قرار میگیرند. با این تفاوت که در این حالت، سرسیلندر هر سیلندر مجزا است. موتورهای چرخان در هواپیماهای کوچک ملخی مورد استفاده قرار میگیرند.