چند نوع گاورنر وجود دارد ؟
گاورنر ها به ۳ دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :
- گاورنر مکانیکی
- گاورنر الکترومکانیکی
- گاورنر الکترونیکی
گاورنرهای مکانیکی بر روی موتور دیزل نصب می باشند و بوسیله یک اهرم ، دسته گاز موجود بر روی پمپ انژکتور دیزل ژنراتور را کنترل مینمایند. گاورنر های الکترو مکانیکی تلفیقی از گاورنرهای الکتریکی و مکانیکی هستند که بوسیله گاورنر الکترونیکی گاز مکانیکی دیزل ژنراتور ، بوسیله یک اکچویتور کنترل می گردد.
کاربرد گاورنر در صنعت موتورهای دیزلی ، بنزینی ، نیروگاههای بخار و برقی آبی و راکتورهای هسته ای است.
گاورنر محرکی است که میزان انتقال ماده یا شاره مولد یا ذخیره کننده انرژی ، به درون محفظه احتراق یا محفظه توربین یا محفظه رکتور هسته ای را کنترل میکند و در نتیجه ، تولید توان یا میزان تبدیل توان ، تغییر کرده ، به کنترل ما در می آید. گاورنر ممکن است برای کنترل سرعت موتورهای دیزلی دور ثابت و متغیر یا سرعت گردش توربین نیروگاه برقی آبی یا در آسانسور استفاده شود.
گاورنر مکانیکی چیست؟
گاورنر مکانیکی از تعدادی چرخ دنده ، هرزگرد ، وزنه ، تسمه های کوچک و یا زنجیرهای کوچک تشکیل میشود و کاملا مکانیکی است. ممکن است یک نواره ترمو استاتیک نیز به عنوان ورودی در آن به کار رفته باشد تا مثلا دمای یک کوره را کنترل کند. همچنین ورودی جبران کننده دستی نیز دارد و کاربر با چرخاندن یک پیچ ، مقدار خروجی یا بازه خروجی را تعیین میکند. این گاورنرها قدیمی بوده و دقت و سرعت کمی دارند. بعلاوه قابلیت کنترل از راه دور را ندارند.
گاورنر هیدرومکانیکی
این گاورنر علاوه بر چرخ دنده ، هرزگرد و وزنه دارای سیلندر و پیستون ، لوله و مسیرهای هیدرولیک نیز هست. در نهایت پردازش انجام شده با چرخ دنده ها ، وزنه ، زنجیر و تسمه که معمولا داخل یک جعبه ریخته گری شده هستند ، به یک پیستون که داخل سیلندر است منتقل و پیستون نیرو را به نیروی هیدرولیک تبدیل کرده و به محلی دورتر ، که ممکن است انژکتور یا عملگر دیگری باشد ، منتقل شده و تولید توان یا میزان تبدیل انرژی از صورتی به صورت دیگر را تغییر میدهد. معمولا این نوع گاورنر حجم زیادی دارد و برای کنترل موتورهای بزرگ دیزلی یا نیروگاههای برق آبی استفاده میشود چرا که مثلا در نیروگاه برق آبی برای جابجا کردن دروازه های ورود آب پشت سد که فشار زیادی پشت آن است نیروی زیادی لازم است که از نیروی هیدرولیک این گاورنر استفاده میشود تا دروازه های ورود آب به توربین گردنده نیروگاه ، به اندازه ای که فرکانس هدف را تامین کند جابجا شده و میزان ورود آب به ورودی توربین ، کنترل شود.
همچنین از این گاورنر در دیزل کشنده قطار استفاده میشود تا دور موتور رابه کنترل راننده در بیاورد. این گاورنرها قابلیت کنترل از راه دور را دارند که در این فاصله از لوله های هیدرولیک یا پنوماتیک استفاده میشود.مزیت گاورنر هیدرولیکی قدرت آن است و عیب گاورنر هیدرومکانیکی سرعت پایین آن است.
گاورنر الکترومکانیکی
سیستم های کنترل مکانیکی / الکتریکی اولین سیستم های کنترل کننده توسط تولید کنندگان ژنراتور بودند.
گاورنرالکترومکانیکی میتواند بسیار کوچکتر و با سرعت بالاتر نسبت به دو مدل قبلی ساخته شود. دارای دو قسمت الکتریکی و مکانیکی است. مکانیکی آن ممکن است چرخ دنده ماردن یا حلزونی و یا جعبه دنده افزاینده نیرو و یا یک فنر و اهرم ساده باشد. قسمت الکتریکی یا یک الکترو موتور است یا یک سیم پیچ تولید کننده میدان مغناطیسی. در نوع الکتروموتوری ممکن است الکتروموتور DC یا AC و یا از نوع STEPPER MOTOR باشد. بدیهیست کنترل نوع اول که دارای یک الکترو موتور ساده است راحت تر از نوع استپ موتور دار آن است. چرا که نوع استپ موتور دار آن نیازمند یک درایو الکترونیکی برای استپ موتور نیز هست.
در عوض نوع دارای الکترو موتور AC یا DC فاقد دقت به اندازه نوع استپ موتوری است. نوع فنر اهرمی نیز موجود است. یعنی هسته یک سیم پیچ متحرک طوری طراحی شده که یک فنر حلقوی یا فشاری آن را در جایگاه اولیه نگه میدارد. به هسته ، یک اهرم افزایش دهنده نیرو یا افزایش دهنده سرعت و مسافت(بسته به محل تکیه گاه اهرم مذکور) متصل است. سوی دیگر اهرم ، خروجی این گاورنر است که به محل کنترل کننده میزان تبدیل توان یا تولید توان مثل انژکتور یا شیر سوخت خاص متصل است. وقتی جریانی از سیم پیچ عبور دهیم ، فنر شارژ شده و اهرم حرکت میکند و نیرویش به به انژکتور یا شیر سوخت خاص متصل است.
به این اتصالات مکانیکی ، از این نوع گاورنرها تا محل انژکتور ، اکچویتور (ACTUATOR) یا محرک گفته شده است.در حالی که عوام میپندارند که اکچویتور همان گاورنر است. این نوع گاورنر ، طرح ساده ای دارد. هرچند کنترل جریان سیم پیچ آن ، مدار الکترونیکی پیچیده ای دارد. بطور کلی در این نوع گاورنر ، نیروی الکتریکی که می تواند از فاصله بسیار دورتر از محل انتقال دهنده نیرو یا تبدیل کننده نیرو ، یعنی موتور دیزل یا توربین نیروگاه فراهم شود به نیروی مکانیکی تبدیل میشود. هم در نوع موتوردار و هم در سیم پیج دار.