نگهداری سیستم خنک کننده
برای اطمینان از عملکرد ژنراتور، درک اولیه اجزای سیستم خنک کننده مورد نیاز است. سازنده های ژنراتورهای جداگانه رویه های بازرسی و نگهداری و تعمیرات سیستم های خنک کننده را منتشر می کنند. استانداردهای کلی صنعت در زیر آمده است (همیشه به مشخصات فنی سازنده مراجعه کنید):
برای جلوگیری از احتمال آسیب شخصی یا مرگ، همیشه قبل از نگهداری و تعمیرات سیستم خنک کننده، تمام منابع برق موتور/ژنراتور را علامت گذاری کرده و قفل کنید. درپوش رادیاتور را از موتور داغ جدا نکنید. قبل از برداشتن درپوش رادیاتور، صبر کنید تا دمای خنک و دمای آن به زیر 120 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد) برسد. اسپری یا بخار خنک کننده گرم شده می تواند باعث آسیب شخصی شود.
مایع خنک کننده سمی است. دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. در صورت عدم استفاده مجدد، مطابق با مقررات محیطی محلی دور بیندازید. تیغه فن خم شده را صاف نکنید و به استفاده از فن آسیب دیده ادامه ندهید. تیغه فن خم شده یا آسیب دیده می تواند در حین عملیات از کار بیفتد و باعث آسیب شخصی یا خسارت مالی شود.
احتیاط
برای جلوگیری از قفل شدن هوا، سیستم خنک کننده باید به درستی پر شود. اگر هوا در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد، پمپ دچار کاویتاسیون (محبوس شدن هوا در جریان بسته آب) می شود. که باعث سایش زودرس پمپ و آسیب موتور می شود. هنگام سرویس سیستم های خنک کننده، همیشه به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید.
خنک کننده:
خنک کننده موتور مخلوطی از آب مخصوص رادیاتور با کیفیت خوب و مخلوط ضد یخ اتیلن گلیکول است. هرگز آب را تنها به عنوان خنک کننده بکار نبرید. مایع خنککننده بیرینگ های پمپ خنککننده را روان میکند. و به محافظت در برابر تجمع زنگ زدگی در مسیرهای خنککننده موتور کمک میکند. همیشه به توصیه های سازنده برای مخلوط خنک کننده مناسب مراجعه کنید. در زیر جدولی برای کمک به مخلوط کردن مایع خنک کننده با مشخصات سازنده آورده شده است.
سیستم خنک کننده:
هر برنامه ژنراتور می تواند پیکربندی سیستم خنک کننده متفاوتی داشته باشد. در زیر یک لیست کلی از اجزا وجود دارد:
پمپ خنک کننده:
بسته به اندازه موتور، تسمه یا دنده راه انداز پمپ را به حرکت درآورده و مایع خنک کننده را در سراسر سیستم خنک کننده به گردش در می آورد.
رادیاتور:
می تواند طرح رادیاتور تک یا دوقلو باشد. استفاده از دو رادیاتور برای ایجاد سیستم دو حلقه ای امکان خنک سازی بیشتر را فراهم می کند.
فن:
مستقیم روی میل لنگ سوار می شود و با استارت موتور عملا فن شروع به چرخش می کند.
خنک کننده روغن موتور:
مایع خنک کننده به مخزن وارد می شود. مایع خنک کننده ورودی به مخزن دارای یک دسته لوله است.
اینترکولر:
مایع خنک کننده ورودی به مخزن دارای یک دسته لوله است. مایع خنک کننده به مجموعه لوله ها و پره ها وارد می شود.
شبکه (لوورها):
در کاورهای صداگیر، شبکه هایی برای ورود هوای تازه جهت خنک کاری سیستم تعبیه می شود. سیستم های کنترل می توانند امکان باز کردن کامل یا بسته شدن کامل را فراهم کنند. سیستمهای کنترل پیشرفته میتوانند به لوور اجازه دهند به اندازهای که برای عملیات درجه یک نیاز است باز شوند.
بازرسی سیستم خنک کننده:
بازرسی های کلی خنک کننده باید در طول زمان خاموشی ژنراتور و در زمانی که ژنراتور در حال کار است کامل شود. توصیه های سازنده همیشه باید رعایت شود. برخی از حداقلهای بررسی وجود دارد که میتوان در صورت در دسترس نبودن توصیهها از آنها استفاده کرد:
در حین خاموش شدن:
- نشتی در سوراخ آب پمپ یا پمپ های آب.
- آسیب، نشتی ها و زباله در پره های رادیاتور.
- سطح مایع خنک کننده و آلودگی روغن.
- وزن مخصوص خنک کننده.
- آسیب به فن، پوشش فن یا تسمه.
- مایع خنک کننده در اتصالات شیلنگ نشت می کند.
- روغن برای شواهدی از آلودگی مایع خنک کننده. رنگ شیری می تواند نشان دهنده نشتی واشر سر سیلندر باشد.
- لوورها باید در دوره هایی که ژنراتور در حال کار نیست، بسته شوند.
- سوئیچ انتقال خودکار در موقعیت صحیح.
در زمان کارکرد:
- دمای مایع خنک کننده موتور.
- مایع خنک کننده در رادیاتور نشت می کند.
- مایع خنک کننده در اتصالات شیلنگ نشت می کند.
- بخار مایع خنک کننده در اگزوز موتور نشان دهنده نشتی مایع خنک کننده در محفظه احتراق است.
برق روان پاسارگاد را در اینستاگرام دنبال کنید
شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد بهترین شرکت مهندسی برق اصفهان
جهت ارتباط و تماس با شرکت به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.