نگهداری دیزل ژنراتور ها در هوای سرد

نگهداری دیزل ژنراتور ها در هوای سرد

در این مقاله به بررسی نکاتی در مورد نگهداری دیزل ژنراتور ها در فصل زمستان و شرایط هوای سرد پرداخته می شود. با شروع فصل پاییز شاهد کاهش چشمگیر درجه حرارت هوا به خصوص در نیمه شمالی کشور هستیم. کاهش درجه حرارت تا سطح یخ زدن آب در شهرهای سردسیر شروع شده است و تا اوایل دیماه در بیشتر مناطق شاهد یخزدگی آب خواهیم بود.

موتورهای دیزل ژنراتور ها نیز همانند تمام موتورهای آب خنک و دارای رادیاتور در معرض خطر یخزدگی آب و آسیب دیدگی موتور قرار دارند. برای شرایط زمستان و به منظور اطمینان از این موضوع که دستگاه دیزل ژنراتور شما حتی در هوای سرد و قطعی برق مشکلی برای کار کردن نداشته باشد، می‌بایست مواردی که در ادامه این مقاله گفته می شود را به خوبی بکار گرفته و رعایت نمایید.

آسیب دیدگی جدی

دستگاه می‌بایست حتی در زمستان و هوای بسیار سرد به صورت موثر و مداوم آماده به کار باشد. هوای بسیار سرد و طوفان‌های زمستانی ممکن است آسیب‌های جدی بر دیزل ژنراتور و یا سایر تجهیزات مربوط به آن وارد کند. این آسیب‌ها بسته به محل و نوع نصب ممکن است متفاوت باشند که کمترین آن می‌تواند شکستگی لوله‌ها باشد.

وقتی که هوا سرد می شود، موتورهای دیزلی به دلایل مختلفی، مشکلاتی در هنگام شروع کار خود دارند. اولین دلیل، کاهش قدرت و بازده باتری در دمای سرد به 46 درصد مقدار اولیه خود است؛ برای همین توصیه می شود که قبل از شروع فصل سرما، باتری دستگاه خود را بررسی نمایید. حتما روغن سفت می شود و از این رو حرکت بخش های مختلف کند می شود که باعث فشار بیشتر به موتور در شروع می شود.

برای اینکار بهتر است که همیشه و به طور منظم، مخصوصا قبل از شروع فصل سرما، تمامی قسمت های مختلف دستگاه را بررسی کنید و اینکه زمان بازرسی دستگاه در فصل سرما باید خیلی کمتر از فصل های دیگر باشد.

موارد ضروری برای بررسی در فصل سرما

در حالت کلی، موارد زیر را باید در دیزل ژانراتورها در فصل سرما بررسی کنید:

موارد نگهداری:

هوای سرد می‌تواند باعث کندتر استارت زدن به خاطر باتری و قطعات و غلیظ‌تر شدن روغن گردد که همه این‌ها می‌توانند به موتور فشار وارد کنند. ما امیدواریم که شما قسمت مرتبط با روش‌های نگهداری دستگاه در هوای سرد که در دستورالعمل سازنده دستگاه بیان گردیده را مطالعه کرده باشید. اکثر موتورها در هوای سرد به راحتی استارت نمی‌خورند و موتور دستگاه شما نیز از این قانون مستثنا نیست.

در زمستان علاوه بر سخت‌تر حرکت کردن قطعات و غلیظ‌تر شدن روغن، سوزانده شدن موثرتر سوخت و کارکرد موتور نیز دشوارتر می‌شود. موتورهای مدرن در چند دهه اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند و این موضوع به راحت‌تر به کار افتادن آن‌ها بیشتر کمک می‌کند، اما اطمینان از آمادگی کارکرد موتور در همه شرایط نیز بسیار موثر می‌باشد.

تست‌های بیشتری از دستگاه بگیرید و همواره دستورالعمل نگهداری را اجرا کنید. ژنراتور خود را در زمستان نیز تست نمایید تا از عدم وجود هر گونه ایراد اطمینان حاصل نمایید و مشاهده کنید که دستگاه چگونه عمل می‌کند. در فصول سرد به منظور روان نگه داشتن قطعات و تشخیص هر گونه ایراد، تست‌های بیشتری انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که با فرا رسیدن زمستان، تمامی کنترل‌های دیجیتال را تست کرده باشید زیرا دماهای زیر صفر به کنترل پنل‌های دیجیتال آسیب وارد نموده و باعث جلوگیری از استارت دستگاه می‌شود.

اطمینان حاصل نمایید که در زمان سردتر شدن هوا، قسمت گرم کن که مسئولیت حفظ گرمای موتور را برعهده دارد در حال کار کردن می‌باشد. روشن نمودن دستگاه بدون این بخش مهم موتور که مایعات و موتور را گرم نگه می‌دارد، بسیار دشوار می‌شود. مایع حاوی ضد یخ را لطفاً به آرامی در دستگاه بریزید. در غیر این صورت در سیستم خنک کننده، هوا جمع گشته و باعث ایجاد صدمات زیادی به گرم کن می‌گردد.

نگهداری دیزل ژنراتور ها در هوای سرد

چک کردن شارژر دستگاه:

باتری دستگاه اکثر مشتریانی که درخواست خدمات می‌نمایند مشکل دارد. اطمینان حاصل نمایید که شارژر به برق متصل بوده تا از مصرف بیش از حد باطری به دلیل سرمای هوا جلوگیری نمایید. همیشه به میزان سوخت دستگاه توجه داشته باشید، سوخت دیزل ژنراتور شما ممکن است در اثر هوای سرد غلیظ گردد و امکان به جریان افتادن در سیستم را نداشته باشد. این موضوع باعث خاموش شدن و ایجاد مشکلات دیگر در دستگاه شما می‌گردد به نوع و شرایط سوخت بسیار دقت کنید و به منظور جلوگیری از هر گونه ایراد احتمالی به سوخت دستگاه خود مکمل (ضدیخ گازوییل) اضافه کنید.

بازدید بصری از دستگاه:

بازدید بصری باید همیشه جزئی از دوره نگهداری ژنراتور باشد. این کار باید در طول زمستان نیز انجام گردد. اطمینان حاصل نمایید که محیط اطراف دیزل ژنراتور شما عاری از هر گونه زباله باشد. توجه کنید که دستگاه نشتی نداشته باشد. وجود نشتی نمایانگر شکسته شدن یا بسته نبودن درست یکی از متعلقات می‌باشد. اگزوز و گردش هوا را نیز بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که اختلالی در گردش هوا ایجاد نمی‌شود.

از جمع شدن برف بر روی دستگاه جلوگیری نمایید:

برف می‌تواند باعث مسدود شدن اگزوز و جریان هوا شده و باعث بروز مشکلات جریان هوا گردد. کار کردن دستگاه بطور منظم و مداوم می‌تواند به میزان قابل قبولی باعث از بین رفتن برف گردد و از تجمع برف جلوگیری نماید.

بررس کردن بخاری بلوک (قطعه) موتور:

مطمئن شوید که بخاری بلوک موتور به برق وصل است. این در فصل زمستان خیلی مساله مهمی است و اگر به درستی کار نکند، با مشکل مواجه خواهید شد. اگر به هیتر(بخاری) دسترسی ندارید باید از یک دستگاه جایگزین استفاده کنید و اگر در منطقه دور افتاده هستید که به برق دسترسی ندارید، بهتر از ژنراتورهای گازی استفاده کنید.

بررسی پانل کنترل دیجیتال در هنگام سرما:

بهتر است بدانید که بعضی از قسمت ها در هنگامی که سرد می شوند، نمی توانند عملکرد صحیحی داشته باشند. حتی بعضی از این قطعات، قادر نیستند که روشن شوند؛ البته در مدل های جدیدتر چنین مشکلی وجود ندارد ولی به هر حال توصیه می شود که این موارد را بررسی کنید.

چک کردن سوخت دستگاه:

مطمئن شوید که سوخت موجود در تانک، دارای ماده ضد ژل و میکروبی است.

توصیه های مهم برای جلوگیری از آسیب به دستگاه

۱- از محلول آب رادیاتور و ضد یخ ضد جوش استفاده نمایید. نسبت اختلاط این دو مایع۵۰ درصد توصیه می شود. در مناطق بسیار سرد نسبت آب رادیاتور را به ۴۵ درصد کاهش دهید.

۲- از ضد یخ های روغنی استفاده نمایید. ضد یخ های معمولی به تدریج خاصیت ضد یخزدگی را از دست می دهند.

۳- چنانچه از تعویض یا تکمیل ضد یخ شما بیشتر از یک سال یا ۱۰۰۰ ساعت کارکرد موتور می گذرد، محلول رادیاتور را تعویض نمایید و از محلول جدید استفاده کنید.

۴- حتما از گرمکن آب استفاده کنید. گرمکن آب باعث می شود موتور دیزل همواره در درجه حرارت ثابت ( معمولا ۶۰ درجه سانتی گراد ثابت بماند). این عمل علاوه بر جلوگیری از یخزدگی آب باعث می شود موتور دیزل همواره گرم باقی بماند و با اولین استارت و با حد اقل ریسک روشن شود.

۵- در فصل سرد از روغن های سبک استفاده کنید. روغن های ۴۰ یا ۳۰ برای فصل سرما بسیار مناسب تر از روغن ۵۰ هستند. برای انتخاب بهترین روغن با فروشنده دیزل ژنراتور خود مشورت کنید.

۶- در مناطق بسیار سرد ( درجه حرارت کمتر از منفی ۱۲ درجه) از گرمکن روغن نیز استفاده نمایید. گرمکن روغن باعث کم شدن ویسکوزیته روغن شده و حرکت آن را در مدار تسهیل می کند.

 


برق روان پاسارگاد را در اینستاگرام دنبال کنید

شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد بهترین شرکت مهندسی برق اصفهان

جهت ارتباط و تماس با شرکت به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.