علت دمای بسیار بالای آب در دیزل ژنراتور
در حالت معمول، دمای آب دیزل ژنراتور که توسط نشاگری در صفحه کنترل نمایش داده می شود، حول یک مقدار مشخص تقریبا ثابت باقی می ماند. ولی موضوع بحث ما بررسی عواملی است که باعث می شود دمای دیزل ژنراتور بالاتر از حد معمول رود. که در ادامه به بررسی این عوامل و راهکارهای برطرف کردن آن می پردازیم.
۱- فشار زیاد بر روی موتور (بار زیاد) :
با کشیدن آمپر زیاد از دیزل ژنراتور، فشاری بیشتر از معمول به موتور دیزل وارد می شود. در این شرایط اصطلاحا گفته می شود که دستگاه زیر بار زیاد است. بهتر است با زمان بندی، منابع مصرفی را مدیریت کنیم که در یک زمان، چندین دستگاه از دیزل ژنراتور برق نکشد. در این صورت دمای موتور به حد طبیعی خود باز خواهد گشت.
۲- کم بودن مقدار آب رادیاتور:
گاهی همانند موتور خودرو، این افزایش دما میتواند ناشی از پایین بودن سطح آب رادیاتور باشد. به منظور جلوگیری از این رویداد، توصیه میشود که همواره، بررسی سطح آب رادیاتور، از جمله کارهایی باشد که قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور انجام می شود. سطح آب رادیاتور باید تا علامت مربوطه تنظیم گردد.
اگر دیزل ژنراتور به صورت دائم کار استفاده می شود و معلوم شده است که دمای آب بالا رفته، باید دستگاه را خاموش کرد و پس از سرد شدن آن به بررسی سطح آب رادیاتور پرداخت.
۳- عدم عملکرد صحیح واتر پمپ:
واتر پمپ یکی از اصلی ترین تچهیزات سیستم خنک کننده موتور دیزل به شمار می رود. در صورتی که دمای آب موتور دیزل بالاتر از حد معمول باشد؛ بررسی واتر پمپ از جمله مواردی است که باید انجام شود. برای این منظور، لازم است ابتدا تسمه پروانه از روی پولکی واتر پمپ برداشته شده و چرخش واتر پمپ با دست بررسی شود. بعد از می توان نسبت به خرابی بلبرینگ یا لقی بیش از حد، نسبت به تعمیر یا تعویض واتر پمپ اقدام کرد.
۴- ترموستات خوب عمل نمی کند:
یکی از قطعات بسیار مهم سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور ها ترموستات است. ترموستات وظیفه دارد که دمای آب خنک کننده را در میزان مشخص ما اگر حفظ کند. این قطعه تا زمانی که دمای آب دور موتور از یک حد مشخصی بالاتر نرفته اجازه ورود آب به رادیاتور را نمی دهد. با توجه به همین ساختار کاملاً مشخص است که اگر این قطعه خراب شود ممکن است دمای آب، از میزان مشخص بالاتر رو برای بررسی ترموستات لازم است که وقتی موتور گرم است دمای قبل و بعد از ترموستات کنترل شود در صورت عدم تطبیق دمایی قبل و بعد از ترموستات لازم است نسبت به تعویض آن اقدام گردد.
۵- گرفتگی لوله های آب رادیاتور یا وجود هوا در لوله ها:
رادیاتور موتور دیزل قسمتی است که آب داغ در آن گرمای خود را به هوا داده، خنک می شود. و دوباره موتور باز میگردد. گاهی گرفتگی لوله های آب رادیاتور یا وجود هوا در آنها باعث می شود که این قسمت از سیستم خنک کننده نتواند. کار خود را به خوبی انجام دهد. برای بررسی این موضوع باید دقت کرد. که با وجود دمای بالای آب آیا قسمت بالای رادیاتور گرم و پایین آن خنک است؟ در این صورت امکان گرفتگی لوله های رادیاتور وجود دارد که می بایست رادیاتور باز و برای شستشو و سرویس به کارشناس مربوطه ارائه گردد.
۶- گرفتگی شبکه ها یا چشمه های هوای رادیاتور:
در ادامه بررسی عملکرد رادیاتور اگر در دمای بالا و پایین رادیاتور تفاوتی نداشت. ممکن است ایراد مربوط به گرفتگی شبکه ها یا چشمه های هوای رادیاتور باشد. برای بررسی این موضوع باید به عبور هوا از رادیاتور دقت کنیم. اگر هوا از رادیاتور کم عبور می کرد. و یا متوجه شدیم هوا از اطراف پروانه به بیرون پس زده می شود. رادیاتور باید باز شود و نسبت به شستشوی چشم های هوای آن اقدام گردد.
شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد بهترین شرکت مهندسی برق اصفهان
جهت ارتباط و تماس با شرکت به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.
بیشتر بخوانید :
کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی