خرابیهای موتور دیزل ژنراتور:
دیزل ژنراتور میتواند از مسائلی سوء مانند رسوبات داخلی (غالباً به رسوب در سوراخها و ستون باز میشود) و تجمع کربن آسیب ببیند.
به صورت ایدئال موتورهای دیزل باید در حداقل ۲۵ تا ۳۰٪ بار ماکزیمم بار خود راهاندازی شوند. دورههای کوتاه مدت بار کم در حال اجرا هستند و این اجازه را میدهد تا مجموعه با بار کامل یا نزدیک به بار کامل بر یک مبنای منظم آماده شود.
رسوبات داخلی و تجمع کربن به این دلیل است که دورههای طولانی با بار کم مورد استفاده قرار گرفتهاست.
راهاندازی یک موتور با بار کم سبب فشارهای استوانهای کم میشود و در نتیجه رینگ پیستون به صورت ضعیفی بسته میشود زیرا بستگی به فشار گاز نیرو در برابر فیلم روغن بر روی سوراخها برای شکلدهی مهر و موم دارد. فشار سیلندری کم سبب احتراق ضعیف، فشار کم حاصل از احتراق کم و دما میشود.
احتراق ناقص سبب شکلگیری دوده و پس ماند سوخت نسوخته میشود که مسیر رینگهای پیستون را بسته و میچسباند و سبب کاهش شدید در کارایی مهر و موم کردن میشود و فشار کم ابتدایی را تشدید میکند. رسوبها زمانی ایجاد میشوند که گازهای گرم احتراقی به صورت ضعیفی میوزند و رینگ پیستون را مسدود میکنند و سبب نیاز به روغن کاری بر روی دیوارههای استوانهای به دلیل «سوخت ناگهانی» میشوند و دودههایی لعاب مانند ایجاد میکنند که سوراخ روان میشود.
کربن سخت از احتراق ضعیف شکل میگیرد و بسیار خراشنده و ساینده است، سپس سبب افزایش مصرف سوخت میشود (دود آبی)، انتظار میرود که انسداد پیستون و فشار حفظ شود.
سپس سوخت محترق نشده از عقب رینگ پیستون نشت میکند و روغن کاری سرایت میکند. سوختن ناقص باعث میشود که تزریقکنندهها به وسیلهٔ دوده مسدود شوند و باعث وخامت بیشتر در احتراق و دودهای سیاه رنگ میشود. مشکلی که با شکلگیری اسیدها در روغن موتور افزایش یافتهاست، به وسیلهٔ آب غلیظ شده و احتراق به وسیلهٔ محصولاتی است که باید به صورت نرمال در دمای بالاتر جوش آیند. این ساخت اسیدی (جوهری) در روغن-کاری باعث کندی میشود اما بینهایت فرسایش مخرب برای سطح یاتاقان دارد.
چرخه تنزل به این معناست که موتور بزودی بهطور تغییرناپذیری آسیب میبیند و ممکن است هرگز شروع بکار نکند و زمان طولانی تری قادر نخواهد بود که به تمام توان زمانی که نیازمند است، دست یابد.
استفاده تحت بار زیر حد مجاز بهناچار نه تنها باعث دود سفید از سوخت نسوخته میشود بلکه با گذشت زمانهای بیشتر، با دود آبی روغن کاری سوخته نشتی از رینگهای پیستون قدیمی آسیب دیده همراه خواهد شد و دود سیاه نیز حاصل از خرابی تزریقکننده هاست. این آلودگی برای و مجاور بودنها مناسب نیست.
ایجاد رسوبات یا کربن اتفاق افتادهاست. این مسئله میتواند با سلب موتور و دوباره نفوذ کردن در سوراخهای سیلندر، لغو کردنها، تمیز کردن و دکک کردن اتاقکهای احتراق، نازلهای تزریقکننده سوخت و سوپاپها قابل درمان است. اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، راهاندازی موتور در ماکزیمم بار خود برای افزایش فشار داخلی و دما اجازه میدهد که رینگهای پیستون به زحمت رسوب کنند و اجازه میدهد تا تجمع تدریجی کربن سوخته شود.
به هرحال اگر این رسوبات پیشروی کند تا مرحلهای است که رینگهای پیستون داخل شیارهایشان را تصرف کنند. این عمل هیچ تأثیری نخواهد داشت. از این وضعیت میتوان با انتخاب دقیق مجموعه ژنراتور مطابق با دستورالعمل چاپ شده سازندگان جلوگیری کرد.
برای مجموعه ژنراتورهایی که کاربرد اضطراری دارند، استفاده از بار پشتیبانی شده برای انجام آزمایش میتواند غیر عملی باشد. برای انجام آزمایش میتوان از یک بانک بار موقت یا دائم استفاده کرد. گاهی اوقات تابلو را میتوان به گونهای طراحی کرد تا به مجموعهای برای تغذیه توان از شبکه برای انجام آزمایش بار اجازه دهد.
بهترین راه حل استفاده از لود بانک است تا حداقل یک بار در سال دستگاه با توان ۱۰۰٪به مدت ۱ ساعت استفاده سود تا رسوبات ناشی از احتراق ناقص سوخته و از موتور خارج شوند .
در صورت مفید بودن مطلب را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.
شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد
جهت ارتباط و تماس با شرکت به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.
موتور با سوخت گازویل ساخت شرکت یانمار Yanmar