توربین گازی
گازهای داغ: توربین گازی در حقیقت مانند یک موتور جت هواپیماست و خود از یک کمپرسور، محفظه احتراق و توربین تشکیل شده است. این توربین با استفاده از انرژی بالای گاز داغ حاصل از انفجار در محفظه احتراق به گردش در میآید.
به همین دلیل به آن توربین گازی میگویند. سوخت این نوع توربین گازوییل و گاز طبیعی است که البته گاز طبیعی سوخت بهتری برای آن محسوب میشود و راندمان بیشتر داشته و هزینه و مشکلات بهرهبرداری کمتری دارد؛
ولی این توربینها معمولاً دو سوخته هستند چون در شرایطی که ممکن است گاز طبیعی در دسترس نباشد در فرایند تولید الکتریسیته خللی ایجاد نشود؛ بنابراین گازوییل سوخت دوم محسوب میشود از مزایای این نیروگاه میتوان به زمان نسبتاً کم برای ساخت تا بهرهبرداری، آمادگی بالا برای استارت و استارت مجدد، قابلیت جمعآوری و جابجایی از یک منطقه به منطقه دیگر هزینه اولیه پایین برای سرمایهگذاری و زودبازده تر بودن نسبت به سایر نیروگاهها اشاره کرد. از معایب این نیروگاه میتوان به راندمان پایین و هزینه بالای بهرهبرداری اشاره کرد.
به همین دلیل و به منظور افزایش راندمان این نوع نیروگاه از توربینهای گازی مرکب که انرژی خود را بهطور همزمان از آب و فشار گاز میگیرند استفاده میگردد در این نیروگاهها انرژی مورد نیاز به وسیله سوختن گاز طبیعی و از طریق گازهای داغ در یک توربین گازی تأمین میگردد و از مازاد انرژی برای گرم کردن آب و تبدیل بیشتر انرژی استفاده میشود. راندمان این نیروگاهها معمولاً بالاتر از ۶۰٪ است.
لازم است ذکر شود روشهای تولید انرژی اشاره شده در بالا مرسومترین و پر کاربردترین روشها میباشد ولی در حال حاضر روشهای دیگری نیز جهت تولید انرژی الکتریکی در جهان استفاده میگردد که مختصراً به آن اشاره میشود: